BンLンYOR MUYDUNUZ?

13Austos2014ヌaramba16 : 49
Tuncay Sergen

Tuncay Sergen

Piyasalarn dengesinin; arz-talep, rn- satn alma istei, retici ve mteri arasnda kurulduunu, 1990’dan nce talebin arzdan fazla olduunu ve ne retseniz satlabildiini, yksek ciro hedeflendiini, 1990-2000 arasnda eite yakn olup, rekabetin az ve yksek enflasyonun hatalar kapattn, 2000 sonras arzn talepten fazla olduunu, rekabetin younlatn, talebe gre retim yaplmas ve srekli deiime ak bir organizasyon gerekliliinden bahsetti…

Cirodan 輟k karlln hedeflenmesinin uygun olacan dile getirdi. “Artk yksek ciro, yksek karllk demek deil” dedi. ヌelik piyasasnda da rekabetin arttn, kar marjlarnn azaldn, talebin kalite arlkl ve mteri ihtiyacna ve hatta onun belirledii fiyattan yapldn bizler de gnlk hayatta gryoruz. Bu artan rekabet ortamnda, Trkiye’nin 軻likte, hammadde ve enerji girdilerinde da baml olduunu da biliyoruz. Ancak corafi konum olarak byk avantajmz olduunu da artk grmemiz gerekmektedir. Daralan kar marjlar artan rekabetle, konumumuzdan dolay nakliye avantajmz kullanamadmz dnyorum. Trkiye, 3 taraf denizle 軻vrili alc pazarlarn ortasnda kalm bir lke. Az nimet deil, denize kymz var. Alc pazarlardan kuzey Afrika’ya denizden kolay ve ucuz ulaabiliyoruz. Ayrca Ortadou bizim gney komumuz. Onlar da, alcn kymetli olduu dnyamzda, alc pazarlar. Hatta en byk 軻lik ihracatmz Irak’a... Irak’n denizi yok; karadan ulamak zorundayz.

Ancak ンskenderun – Silopi aras nakliyeyi hala kamyonla 50-52 USD/Ton fiyatla snra kadar yapyoruz. Hatta mal Zaho’ya bile gtrmyoruz. ンskenderun’dan Silopi’ye gidip bir depoya boaltyoruz. Oradan bir Irak kamyonu geliyor, Habur, Halil ンbrahim kaplarn ge輅p Zaho’ya gtryor ( ilave 12-13 USD masraf ). Zaho’dan Irak i輅ne ayrca nakliye yaplyor. Brakn snr komumuz Irak’, Urfa’dan, ワrdn bile mesafe 768 kilometre. Buralara direk ulamamz lazm ki, rakiplere avantaj salayalm. Bu konu krt petrolnn Akdeniz’e tanmas anlamas i輅nde hallolamaz myd, pazarla dahil edilemez miydi diye dnyorum.

Trkiye, karada demir yolunu, denizde limanlarn yeterince kullanmyor. Daha detayl ve az avantajl konulara kafa yoruyor. Amerika’ya 24 dolara giden mal, snr komularmz Irak’a ンran’a en az 3 misli navlunla karadan tayoruz. Hatta Amerika 24 dolar, kamyonla yurti輅nde, ンskenderun- ンstanbul 40 dolar. Cezayir, denizden 15-20 dolar. Kamyonla ンstanbul ンzmir 30 dolar

Trki Cumhuriyetlere nakliye iini de 銹zemedik. U軋kla 7 dolara kilosu gidiyor yani tonu 7000 dolara. “Yok mu bunu baka yolu Tanrm?”

Trkiye’nin konumundan doan lojistik- nakliye avantajmz 軻likten baka btn sektrlere de bir frsat douramaz m?

Oturmu iki hoca kafa yormular. Prof. ンlyas Ylmazer ve Prof. Atf Ural’n aratrmalarna gre:

- Trkiye’de demiryolu yerine karayolu tamaclnn tercih edilmesinin, ABD’nin yapt MARSHALL yardmnn bir art olmas,

- Trkiye’de %95 olan karayolu tamacl paynn ABD’de % 43 olduunu,

- Mevcut durumdaki, Ankara

– ンstanbul demiryolunun Abdlhamit zamannda 725 km olarak yaplm olduunu,

- Abdlhamit zamannda yaplan demiryolunun, yolu yapan yabanc irketler tarafndan, demiryolunun ge軻cei yerlerdeki maden imtiyaz hakkndan yaralanmak i輅n, bilin輙i olarak uzatldn, Atatrk’n 1936 ylnda bu yolun dzeltilmesini istediini,

- ンstanbul - Ankara arasnda elektrikli tren projesinin 1959 ylnda hazrlandn,

- 1976’da Demirel tarafndan 411 km olarak ihalesi yaplan Ankara – ンstanbul hzl tren hattnn %40’nn tamamlandn, ancak bunun bitirilmesinin engellendiini, Mesut Ylmaz’n bu hatt tamamlayacaz diye bir aklamas olduunu ve iktidar olduu yllarda bu hattn tamamlanmas i輅n 軋lma yaptrmadn,

- Ankara- ンstanbul arasnda Prof. Dr. ンlyas Ylmazer’in bir elektrikli demiryolu projesi hazrlam olduunu, bu projeye gre 395 km olacak demiryolunun, boru tipi trbin ile Mudurnu 軋yndan elde edilecek elektrikle bedava enerji ile 軋lacan ve bu bedava enerji ile gnde 96 sefer yaplabileceini,

- Atatrk zamannda 4075 km demiryolu yapldn, bundan sonraki yllarda sadece 1510 km demiryolu yaplabildiini,

- 1950 ylnda % 50 orannda olan demiryolu tamaclnn, 2003 ylnda % 5’e dtn,

- Tokyo’da yksek hzl trenlerin ( 200 km/saat), 1964 de 軋lmaya baladn ve bugne kadar hi kaza yapmadn,

- ABD, Fransa ve Japonya’da 450 km/ saat hz yapan trenlerin hava yoluyla rekabet ettiklerini,

- ンzmir- Denizli arasnn ( 300 km ) 27 yl nce otobsle 5, trenle 6 saat, gnmzdeyse otobsle 3.5 saat, trenle yine 6 saatte gidildiini,

- 600 km/saat hz yapan elektrikli trenlerin artk kullanlmaya balandn, 800 km/saat hz yapanlarn deneme aamasnda olduunu,

- Tamaclnn %95 ini karayoluyla yapan Trkiye’nin, kaza saysnda 195 lke arasnda, 12. Olduunu,

- Trkiye’de ylda 10-12 bin kiinin karayollar kazalarda ldn,

- Trkiye’de % 7 si trenle yaplan tamacln, elektrikli trenle % 30 a kmas halinde, ylda 36 milyar dolar tasarruf edileceini (Prof. Dr. Atf Ural )

- Tarsus-Adana-Gaziantep arasndaki yolun keif bedelinin 360 milyon dolar, keif uzunluunun 243 km, ngrlen biti tarihinin 1991 yl olduunu, ancak bu yolun, 258 km olarak, 2001 ylnda, 4.2 milyar dolara bitirildiini ( Prof. ンlyas Ylmazer )

- Otoyollarn ge輻ii alanlarn 10 km sa ve solunun, kirlilik nedeniyle tarm alan olmaktan ktn,

- En verimli ovalarmzdan menemen ovasnn ortasnda ge輅rmek zere proje hazrlandn, ve ovann 4 bin dnm arazisini yok edeceini,

- Yksek hzl demiryolunun km maliyetinin 1.4 milyon dolar, mrnn 30 yl, blnm yolun maliyetinin 1.5 milyon dolar, mrnn 15 yl olduunu , ( Prof. ンlyas Ylmazer )

- Ankara – ンstanbul arasnda yaplan bolu tneli ve viyadklerine ( 25 km ) harcanan para ile, Ankara ンstanbul arasn 1.5 saate indirecek demiryolu yaplabileceini, bu demiryolunun tm enerji ihtiyacnn, Mudurnu 軋yndan karlanabileceini ( Prof. ンlyas Ylmazer )

- Bolu tnelinin Kuzey Anadolu fay hatt zerinde olduunu,

- Trkiye’de Avrupa’daki toplam saydan fazla daha fazla, otobse ve kamyon olduunu,

- 1 km karayoluna yaplacak harcama ile 5 km demiryolu yaplacan,

- Gaziantep- Ankara arasnda 4 milyar dolara yaplan otoyolun, gnde 25 bin ara i輅n ekonomik olduunu, ancak bu yolda gnde sadece 2500 ara trafii olduunu,

- ンstanbul – Ankara arasn 3 saat, Ankara- Mersin arasn 3 saatte alacak olan bir demiryolu yaplsa bunun maliyetinin 4 milyar dolar olacan,

- Japonlarn aratrmasna gre karayolu tamaclnn denizyoluna gre % 166 pahal olduunu,

- ワlkemizde denizyolu tamaclnn paynn binde 3 olduunu,

- 300 milyar dolar olan dnya deniz tamaclndan, Yunanistan 60 milyar dolar pay alrken, bizim 2.5 milyar dolar dahi pay alamadmz, Demiryollarmzn ulamdaki genel pay % 1.3 drlm, karayollarnn paynn % 98’e karlm olduunu, Atatrk zamannda ithal edilen raylarn Mersin Liman’ndan Ulukla’ya kadar trenle, ondan sonrasnn kanyla at arabalaryla Boazkpr’ye tann elle, insan gcyle dendiini ve imdi ise Trkiye’de demiryolu ray yaplp ihra edildiini

Biliyor Muydunuz? - TUNCAY SERGEN

Bu yaz toplam 24829 defa okunmutur.
Etiketler:
UYARI: Kfr, hakaret, rencide edici cmleler veya imalar, inan輙ara saldr i軻ren, imla kurallar ile yazlmam,
Trk軻 karakter kullanlmayan ve byk harflerle yazlm yorumlar onaylanmamaktadr.
Yorumlar
Dier Yazlar